جاز | موسیقی جاز | موسیقی جاز چیست ؟

دوشنبه 27 اسفند 1397
17:17
admin


جاز یا موسیقی جاز (موسیقی جز ) :

حدوداً در اوائل قرن بیستم همزمان با موسیقی دانان اروپایی نظیر: آرنولد شونبرگ و ایگور استراوینسکی که نوآوری های بسیارى در ساخت موسیقی داشتند گونه ای از موسیقی در آمریکاکه بعدها ” موسیقی جاز “(جز ) ” نام گرفت، در حال شکل گیری و گسترش بود..


سپاهان جنوب آمریکا را می توان اولین اجرا اکنندگان این سبک از موسیقی دانست.آنها در خیابان، کافه، سالن های نمایش و.. به اجرای موسیقی بر مبنای تعاریفى كه بر اصول موسیقی جاز (جز ) بود می پرداختند.


اصطلاح جز یا موسیقی جاز یا جز

در حدود سال ۱۹۱۷ بسیار رایج شد، اما قبل از آن نیز این نوع خاص از موسیقی بسيار اجرا می شده است.از آنجايي كه ابتدا موسيقى جاز | جز فقط به صورت بداهه نوازى و بدون داشتن نت نویسی مشخصى اجرا می شده،لذا از تاریخ و نحوه ساخت آثار اولیه این سبک اطلاعات كامل و درستى در دست نیست.


همچنين آثار بسیار زيبايي پس از رواج موسيقى جز توسط گروه های بزرگ ساخته و اجرا شده که هیچ وقت ضبط و يا مكتوب نشده اند.مبناى جز از موسیقی کشورهای غرب آفریقا توسط برده هاى آفريقايى كه به آمریکا برده شدند گرفته شده است.


بداهه نوازی های خاص و فراوان كه با استفاده از سازهای بومی آفريقاو اجرای ریتم های پیچیده و زيبايي كه با سازهاى كوبه اى نواخته مى شد از ویژگی های تاثیر گذار موسیقی آفریقا بر سبك جز بودند.قلب موسیقی جز را مى توان از بداهه نوازى دانست.


جاز سراسر هیجان

همچنين مى توان به اجرای ملودی های زيبا و غیر منتظره که برای شنوندگان سراسر هیجان مى باشد و بیانگر خلاقیت و قدرت نوازندگان سبك جز است اشاره كرد.


البته ناگفته نماند كه همه بخش های یک اثر جز بداهه نوازی نیست،اما بداهه نوازى عامل هیجان و زيبايى يك اثر جز است.و پر واضح است كه بیشتر نوازندگان این سبک نیز به سبب بداهه نوازی های خلاقانه مختص به خود ماندگار شده اند.


بداهه نوازی معمولا بدين گونه است كه یک ملودی جذاب انتخاب مى شود و سپس تغییر در آن به وسیله نت های تزیینی، کشش نتها و زیر و بمی آنها و… دستخوش تغييرات زيبا و چشمگير مى شود.شايان ذكر است در طول بداهه نوازی هارمونی مشخصی توسط ارکستر اجرا می شود تا تک نواز بر پایه آن هارمونی، بداهه نوازی خود را اجرا نمايد.


برای ایجاد هارمونی در موسیقی جز اغلب از نظام تونالى كه در موسیقی کلاسیک مرسوم است استفاده می شود.يكى ديگران خصوصيات موسیقی جز استفاده از شیوه ى پرسش و پاسخ وَ يا ندا و پاسخ است که در آن ملودی اجرا شده توسط خواننده یا ساز توسط یک یا چند ساز دیگر پاسخ داده می شود و این ویژگی نیز احتمالا از آوازهای آفریقایی، نیایش های کلیسا، سرود های مخصوص کار و… گرفته شده است كه در همگی آنها نیز قطعه ای آوازی و يا دعا توسط شخصی بیان شده و توسط دیگران پاسخ داده می شود.


حدوداً در اوائل قرن بیستم همزمان با موسیقی دانان اروپایی نظیر آرنولد شونبرگ و ایگور استراوینسکی که نوآوری های بسیارى در ساخت موسیقی داشتند گونه ای از موسیقی در آمریکا که بعدها ” موسیقی جاز (جز ) ” نام گرفت در حال شکل گیری و گسترش بود..


سپاهان جنوب آمریکا را می توان اولین اجرا اکنندگان این سبک از موسیقی دانست.آنها در خیابان، کافه، سالن های نمایش و.. به اجرای موسیقی بر مبنای تعاریفى كه بر اصول موسیقی جاز (جز ) بود می پرداختند.


با گسترش سبک جز تقریبا در همه جای آمریکا و از همه اقشار جامعه گروههايى تشكيل شدند ودر بسیاری از گردهمایی ها، جشن ها و مراسم شرکت فعال داشتند.


تا حدود دهه ۴۰ موسیقی جاز (جز ) بیشتر برای رقص و پايكوبى بود، اما پس از آن كم كم مفاهیم زيبا در ترانه و همچنين فرم های مختلف اجرای ملودی به آن افزوده شد.


یکی ديگر از مهم ترین بخش های موسیقی جز ریتم اين سبك است.

ريتم در اين سبك جاى صحبت بسيار دارد بخشی از جذابیت های ریتمیک در موسیقی جز عبارتند از :


تاکید بر ضرب های ضعیف هر ریتم بطور مثال: (در ریتم ۴/۴ ضرب های ۲ و۴)


و یا کشش یک نت در میان نت هایى كه ارزش زمانی یکسان دارند بصورت نمونه:


(دو نت چنگ که یک ضرب را تشکیل می دهند به ۲/۳ و۱/۳ یک ضرب تقسیم شوند)


استفاده از سنكوپ يعنى اتصال ضرب های قوی و ضعیف به یکدیگر.


مسلماً ریتم های جز بسیار گسترده تر و پيچيده تر از این تغییرات مى باشند به عنوان نمونه ؛ نوازنده برای ایجاد حس مورد نظر در اجرا عملكردى خارج از چهارچوب های قابل نگارش در موسیقی را بكار مى برد همچنين تاثيرى كه گذز زمان بر ريتم هاى جز داشت گسترده گى ريتمهاى پيچيده و بی قاعده تر شدن ريتم هاى اين سبك مى باشد.


ملودی در موسیقی جز بسیار انعطاف پذیر بوده و گاهاً در برخی از آثار نیز نت های افتاده (bent) یا محزون (Blue) كه متاثر از موسیقی بلوز مى باشند نيز شنیده می شود.


ارکستراسیون در موسيقى جز

ارکستراسیون در موسيقى جزمعمولاً به اين گونه است كه سازهایی همچون کنترباس ، سازهاى کوبه ای ، پیانو و گیتار اجرای ریتم و جذابیت های خاص آن را بر عهده دارند و معمولاً ملودی و بداهه نوازی ها اغلب توسط سازهای بادی برنجی ، کلارینت ، پیانو ، ویبرافون و.. اجرا می شود.


در موسيقى جز تاکید بیشتری بر سازهای بادی وجود دارد تا سازهای آرشه ای ،همچنین در موسيقى جز رنگ صدای هر ساز جداگانه مورد توجه قرار می گیرد،بر خلاف موسیقی سمفونیک كه تاکید بر مجموعه صدای سازها مى باشد.

منبع: topmusicinst.com


[ بازدید : 110 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به give است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]